Vandaag de dag kennen veel bedrijven een support engineer – ook wel een ICT helpdesk medewerker genoemd. Het betreft een waardevolle functie op het gebied van ICT en IT. Hiermee is echter nog (lang) niet alles gezegd. Want hoe zien de werkzaamheden van een support engineer er precies uit? Hieronder lees je meer! Wat is een support engineer?Een support engineer is een medewerker die zich richt op ondersteunende technische werkzaamheden binnen een bedrijf. Het gaat vaak om werkzaamheden op het gebied van ICT en IT. Wanneer iemand binnen het bedrijf een technisch probleem ervaart, wordt de support engineer ingezet. Niet iedereen beschikt immers over de nodige kennis om uiteenlopende technische problemen op te lossen. Afhankelijk van het bedrijf, kan een IT support engineer ook klanten ondersteunen op het gebied van ICT en IT. Dagelijkse takenKom je een vacature IT helpdesk medewerker tegen, dan wil je natuurlijk weten wat je dagelijkse werkzaamheden zijn wanneer je wordt aangenomen. De gemiddelde dag van een support engineer is zeer veelzijdig. Je vormt het eerste aanspreekpunt van de ICT-afdeling van een bedrijf of organisatie. Je hoort de problemen telefonisch of via de mail aan en probeert telkens een passende oplossing te vinden. Technische en functionele storingen op het gebied van IT en ICT komen veelvuldig voor en jij weet precies hoe je deze problemen aan moet vliegen. Soms moet je snel schakelen, bijvoorbeeld omdat een medewerker baat heeft bij een snelle oplossing van het probleem. Als support engineer kan je goed anticiperen op nieuwe problemen binnen de wereld van IT en ICT. Je haalt voldoening uit het (snel) oplossen van nieuwe problemen en zo leer je elke dag weer wat bij binnen jouw vakgebied. Samenwerken voor de beste oplossingVeel IT vacatures vermelden dat je als IT helpdesk medewerker goed in groepsverband moet kunnen werken. In de dagelijkse taken van een support engineer komt dit goed terug. Ga je dus solliciteren op een IT vacature via de route van IT detachering of ICT detachering, wees er dan maar zeker van dat je een échte teamplayer bent! Jij weet als geen ander dat je samen sterker staat dan alleen en dit al helemaal geldt bij overkoepelende problemen op het gebied van IT en ICT. Veel bedrijven kennen eerstelijns en tweedelijns medewerkers. Al eerstelijns medewerker los je de kleinere problemen op. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van een mailaccount of Office-pakket. Als tweedelijns medewerker word je ingezet voor de wat complexere problemen. Je kan bijvoorbeeld denken aan het toekennen van rechten of het verhelpen van software- of hardwarestoringen. Elke dag spreek je verschillende medewerkers die naar je toe komen met problemen. Dit maakt deze functie binnen de IT en ICT bijzonder veelzijdig. Relatie tot de systeembeheerderHierboven kwam al even aan bod dat een support engineer goed moet kunnen samenwerken. Dit geldt ook enigszins in de verhouding tot de systeembeheerder. Sommige problemen kunnen alleen bij de bron worden opgelost. Je neemt dan als ICT support engineer contact op met de systeembeheerder. Deze kan het overkoepelende probleem dan proberen op te lossen. De systeembeheerder staat in de derde lijn. DoorgroeimogelijkhedenAfhankelijk van de branche, is het als ICT helpdeskmedewerker mogelijk om door te groeien. Zo kan je bijvoorbeeld doorgroeien naar hoofd automatisering, programmeur of systeembeheerder. Omdat het gaat om een relatief nieuw vakgebied, ontstaan er geregeld nieuwe functies die je kan gaan bekleden. Zo kan het zomaar voorkomen dat jouw bedrijf voor nieuwe problemen komt te staan en daardoor een nieuwe functie introduceert. Kom je dus een vacature IT servicedesk medewerker tegen en besluit je solliciteren, zet je dan schrap voor een veelzijdige functie met mooie doorgroeimogelijkheden! Kies je voor IT detacheren of ICT detachering, dan wordt deze veelzijdigheid alleen maar versterkt. |
https://hello-professionals.nl/ |
Wat zijn de dagelijkse taken van een support engineer?
