3-stappenplan voor het verkopen van je huis in de regio Rotterdam

Add-link

Je woning verkopen in de regio Rotterdam vergt behoorlijk wat tijd. Dat is op zich niet erg want de tijd die je erin steekt is een investering zodat je de best mogelijke prijs voor je huis krijgt. In de overspannen markt van de randstad is het wel aan te raden om een makelaar in de arm te nemen die je helpt bij de promotie en verkoop van het pand. Volg de drie stappen uit dit artikel om je huis op een winstgevende manier te verkopen volgens een methode die jij prettig vindt.

Ga zelf op zoek naar informatie over de markt

Probeer zoveel mogelijk informatie over de huizenmarkt te verzamelen. Hoe meer je zelf al weet, des te beter kun je het kaf van het koren scheiden bij het zoeken van een makelaar in Rotterdam-Zuid. Zo weet je wat een realistische verkoopprijs is en hoe lang een woning gemiddeld te koop staat in de regio.

Breng je verkoopwensen in kaart

Bij het verkopen van je woning draait het om meer dan alleen de prijs. Wil je bijvoorbeeld de bezichtigingen zelf doen of besteed je dit liever uit? Laat je zelf al een bouwkundige inspectie uitvoeren of laat je dit over aan de potentiële nieuwe eigenaren? Binnen welke termijn wil je de woning verkocht hebben? Wat wil je aan makelaarskosten betalen? Stel je zelf deze vragen en maak een lijstje zodat je daarna gerichte vragen kunt stellen aan de makelaar die verkoop gaat begeleiden.

Schakel een lokale makelaar in

Het grote voordeel van een lokale makelaar is dat deze goed op de hoogte is van de huizenmarkt, de demografie en de woonwensen van mensen in de buurt. Een makelaar is meestal niet gebonden aan één stadsdeel maar specialiseert zich vaak in een aantal gebieden. Zo zijn er veel makelaars in Rotterdam zelf actief maar als je een woning verkoopt in een van de omliggende plaatsen kan het lonen om daar op zoek te gaan naar een makelaar. Denk aan een makelaar in Capelle aan den IJssel of een makelaar in Schiedam. Die kunnen geïnteresseerden veel meer vertellen over bijvoorbeeld de nabijheid van scholen, of er voornamelijk ouderen of jongeren in de buurt wonen en waar de leuke uitgaansgebieden zijn. Mensen zijn immers eerder geneigd om te kopen wanneer ze het totaalplaatje zien!