Hoe kun je emoties uit het verleden loslaten?

Add-link

Het is een vraag die velen van ons zichzelf elke keer stellen als we hartzeer of emotionele pijn ervaren: hoe laat je pijn uit het verleden los en ga je verder?

Vasthouden aan het verleden kan een bewuste beslissing zijn, net zoals loslaten en vooruitgaan een bewuste beslissing kan zijn.

 

Tips om emoties los te laten

Een ding dat ons als mens verbindt, is ons vermogen om pijn te voelen. Of die pijn nu fysiek of emotioneel is, we hebben allemaal ervaringen met gekwetstheid. Wat ons echter scheidt, is hoe we met die pijn omgaan.

Deskundigen hebben de vertrouwde bron ontdekt dat wanneer emotionele pijn u verhindert om uit een situatie te genezen, dit een teken is dat we niet op een groeigerichte manier vooruitgaan.

Een van de beste manieren om van pijn te genezen, is door lessen te trekken uit de situatie en die te gebruiken om je te concentreren op groei en voorwaarts momentum. Als we blijven nadenken over wat ‘had moeten zijn’, kunnen we geïmmobiliseerd raken in pijnlijke gevoelens en herinneringen.

Als je probeert vooruit te komen na een pijnlijke ervaring, maar je weet niet zeker hoe je eraan moet beginnen, volgen hier 12 tips om je te helpen los te laten.

 

1. Creëer een positieve mantra om de pijnlijke gedachten tegen te gaan

Hoe je tegen jezelf praat, kan je vooruit helpen of ervoor zorgen dat je vast blijft zitten. Vaak kan het hebben van een mantra die je jezelf vertelt in tijden van emotionele pijn, je helpen om je gedachten opnieuw te formuleren.

Bijvoorbeeld, zegt klinisch psycholoog Carla Manly, PhD, in plaats van vast te komen zitten: “Ik kan niet geloven dat dit mij is overkomen!” probeer een positieve mantra zoals: “Ik heb het geluk een nieuw pad in het leven te kunnen vinden – een die goed voor me is.”

 

2. Creëer fysieke afstand

Het is niet ongebruikelijk om iemand te horen zeggen dat u afstand moet nemen van de persoon of situatie die u van streek maakt.

Volgens klinisch psycholoog Ramani Durvasula, PhD, is dat niet zo’n slecht idee. “Het creëren van fysieke of psychologische afstand tussen onszelf en de persoon of situatie kan helpen bij het loslaten om de simpele reden dat we er niet zo vaak over hoeven na te denken, het te verwerken of eraan herinnerd te worden”, legt ze uit.

 

3. Doe je eigen werk

Focussen op jezelf is belangrijk. Je moet de keuze maken om de pijn die je hebt ervaren aan te pakken. Als je denkt aan iemand die je pijn heeft gedaan, breng jezelf dan terug naar het heden. Concentreer je vervolgens op iets waar je dankbaar voor bent.

 

4. Oefen mindfulness

Hoe meer we onze aandacht op het huidige moment kunnen richten, zegt Lisa Olivera, een erkende huwelijks- en gezinstherapeut, hoe minder impact ons verleden of onze toekomst op ons heeft.

“Wanneer we beginnen te oefenen om aanwezig te zijn, hebben onze pijn minder controle over ons en hebben we meer vrijheid om te kiezen hoe we op ons leven willen reageren”, voegt ze eraan toe.

 

5. Wees voorzichtig met jezelf

Als je eerste reactie op het niet kunnen loslaten van een pijnlijke situatie is om jezelf te bekritiseren, is het tijd om wat vriendelijkheid en mededogen te tonen.

Olivera zegt dat dit lijkt alsof we onszelf behandelen zoals we een vriend zouden behandelen, onszelf medeleven bieden en vergelijkingen tussen onze reis en die van anderen vermijden.

‘Pijn is onvermijdelijk, en we zijn misschien niet in staat om pijn te vermijden; we kunnen er echter voor kiezen om onszelf vriendelijk en liefdevol te behandelen als het komt ”, legt Olivera uit.

 

6. Laat de negatieve emoties stromen

Als je bang bent dat negatieve emoties ervoor zorgen dat je ze vermijdt, maak je geen zorgen, je bent niet de enige. Durvasula zegt zelfs dat mensen vaak bang zijn voor gevoelens als verdriet, woede, teleurstelling of verdriet.

In plaats van ze te voelen, proberen mensen ze gewoon buiten te sluiten, wat het proces van loslaten kan verstoren. “Deze negatieve emoties zijn als riptides”, legt Durvasula uit. “Laat ze uit je stromen … Het kan een interventie van de geestelijke gezondheid vereisen, maar als je ertegen vecht, kun je vastlopen”, voegt ze eraan toe.

7. Accepteer dat de andere persoon zich niet mag verontschuldigen

Wachten op een verontschuldiging van de persoon die je pijn heeft gedaan, zal het loslaten vertragen. Als je pijn en pijn ervaart, is het belangrijk dat je voor je eigen genezing zorgt, wat kan betekenen dat je moet accepteren dat de persoon die je pijn heeft gedaan zich niet zal verontschuldigen.

 

8. Neem deel aan zelfzorg

Als we pijn hebben, voelt het vaak alsof er alleen maar pijn is. Olivera zegt dat het beoefenen van zelfzorg eruit kan zien als het stellen van grenzen, nee zeggen, de dingen doen die ons vreugde en troost brengen, en eerst naar onze eigen behoeften luisteren.

“Hoe meer we zelfzorg in ons dagelijks leven kunnen toepassen, hoe sterker we zijn. Vanuit die ruimte voelen onze pijn niet zo overweldigend aan, ”voegt ze eraan toe.

 

9. Omring jezelf met mensen die je opvullen

Deze eenvoudige maar krachtige tip kan je door veel pijn heen helpen.

We kunnen het leven niet alleen doen, en we kunnen ook niet van onszelf verwachten dat we onze pijn alleen doorstaan, legt Manly uit. “Onszelf toestaan ​​om te steunen op dierbaren en hun steun is zo’n geweldige manier om niet alleen isolatie te beperken, maar om ons te herinneren aan het goede dat in ons leven is.”