Damesfiets met versnellingen

In de Nederlandse samenleving zijn fietsen niet meer weg te denken. Mensen fietsen naar het werk, naar de stad of naar familie. De eerste fietsen hadden pedalen die direct vast zaten aan het voorwiel. Wanneer mensen een heuvel op en af gingen kwamen ze al snel in de problemen. Rond 1870 werden de eerste fietsen met versnellingen geproduceerd. Dit zijn natuurlijk niet het soort versnellingen als die we nu kennen en gebruiken. In de huidige maatschappij kunnen fietsers dankzij de versnellingen kiezen hoe lang het achterwiel moet draaien per keer dat de fietser de pedalen een keer rondtrapt. 

Uit onderzoek is gebleken dat er meer dames fietsen dan heren. Het is dan ook van belang dat dames over een goede fiets beschikken. De damesfiets is ontworpen in een tijd waar veel vrouwen rokken en jurken droegen. Het was voor vrouwen erg lastig om op een herenfiets te stappen met een middenstang. Tegenwoordig is deze middenstang niet meer noodzakelijk. Deze stang levert de fiets wel meer stevigheid en stabiliteit op, daarom zijn damesfietsen minder stabiel. In deze tijd zijn er weinig mannen die op een damesfiets rijden, het is een traditie en daar komt niet snel verandering in. 

Een damesfiets met versnellingen is niet alleen voor vrouwen, veel mannen gebruiken dit model ook. Je ziet bijvoorbeeld veel mannen fietsen op een omafiets. Vanwege de extra lage instap wordt de omafiets veel gekocht, want dit extra gemak bij het op- en afstappen is natuurlijk wel heel fijn. Omafietsen zijn fietsen met een stevige constructie en brengen mensen comfortabel naar hun eindbestemming. Deze fietsen zijn dan ook ideaal voor op fietsvakantie, want je wilt graag comfortabel fietsen op vakantie. Hier wat tips voor fietsvakantie: investeer in een fiets met goede versnellingen, zorg dat de fiets een comfortabel zadel en een stevig frame heeft.