Veel mensen dromen van een eigen zaak of onderneming, maar slechts een beperkt aantal daarvan zet ook effectief de stap naar het ondernemerschap. Hoewel een eigen zaak tal van voordelen biedt, is het goed toch vooraf één en ander duidelijk af te bakenen en doordacht te werk te gaan. Eenmaal de stp gezet, wil je er immers een succesverhaal van maken en niet tot de conclusie komen dat je droom niet haalbaar is. Een goede voorbereiding zal je zeker en vast al helpen om de risico’s en valkuilen in kaart te brengen. Hieronder geven we alvast enkele waardevolle tips voor ondernemers. Stel een duidelijk doel voor je onderneming Het klinkt vanzelfsprekend, toch ontbreekt het veel startende ondernemers aan een concreet uitgewerkt doel. En laat dat nu net een cruciale factor zijn in het hele verhaal. Het komt erop aan reeds voor de effectieve start heel concreet de richting van je onderneming vast te leggen. Met welk product of welke dienst wil je welke doelgroep op welke manier aanspreken en wat moet hiervan het uiteindelijke resultaat worden? Wil je starten met een fashion webshop in kleding, accessoires of bijvoorbeeld telefoonhoesjes? De beste manier om een antwoord te geven op deze vragen, is het opmaken van een ondernemingsplan. Dit zal je niet alleen helpen bij het opstarten, het zal ook blijvend een houvast vormen om niet af te wijken van je doel. Verken en ken je markt Om je product of dienst succesvol aan te bieden, is kennis van de markt van essentieel belang. Wie zijn je klanten? Waar zijn je klanten te vinden? Wat doen je concurrenten? Waarmee kan je vernieuwend uit de hoek komen? Heb je een duidelijk zicht op deze aspecten, dan kan je jouw aanbod hierop gaan aanpassen en verbeteren. De markt van vraag en aanbod zal bepalen of jouw onderneming kans op slagen heeft. Breng jouw onderneming onder de aandacht Je product of dienst mag nog zo goed zijn, als niemand je kent zal je dit weinig opleveren. In een digitale wereld zijn tal van mogelijkheden voorhanden om je onderneming onder de aandacht van een breed publiek te brengen. Maak hier dan ook dankbaar gebruik van. Online campagnes en nieuwsbrieven, een aantrekkelijke website, het inzetten van social media en het lanceren van een business blog zijn nog maar enkele van de manieren waarop je dit kan doen. Ga bij het opstarten van je onderneming niet over één nacht ijs en zorg dat je goed voorbereid aan het avontuur begint. Hoe beter je alle kansen en risico’s in kaart hebt gebracht, hoe beter |
https://www.businessinsiders.nl/ondernemen/ |
Je zaak succesvol opstarten
